Alla inlägg under oktober 2009

Av Igeln - 30 oktober 2009 15:01

Jag gick på en höstlovspromenad; det var solsken, färgsprakande löv, Röbo och Zeppelin. Det vanliga. Som det alltid är. Nästan. När jag kom hemåt, sådär nästintill tonårsyster och -dyster som jag brukar bli när jag får gå och tänka i nån timme eller två så stod en långhårig kille i rutig flanellskjorta och sopade gatan utanför Ungdomens Hus. Det var som om tiden stått still sedan 1995. Eller hoppat bakåt. Både inuti och utanför mig.

Av Igeln - 29 oktober 2009 17:53

Var just inne på Nordiskas hemsida och hittade det här superroliga. ÅH! Äkta igelnöje!


Klicka på bilden och testa själv vetja.


  



Av Igeln - 29 oktober 2009 17:34

Nja. Det kan väl knappast den här bloggen beskyllas för, inte på senare tid i alla fall. Men jag har drabbats av det tillståndet, och därför inte orkat med så mycket egen ordbehandling på senare dar. Det var skolforum på måndagen (jag har en tung plastkasse med massa värdelöst gratismaterial och ett superdyrt kortspel som minne därifrån) och tre museum på tisdagen. Etnografiska, Nordiska och Historiska. Mycket information. Mycket bra information, inspirerande som fan.  

På Etnografiska fick vi vandra fritt efter att vi guidats en stund, och jag sprang iväg till utställningen om nordamerikas indianer som jag verkligen vill kolla in. Men tji fick jag. För den bullrigaste besserwissrigaste värsta sortens person i sällskapet blev hungrig och bestämde att vi skulle gå och äta en halvtimme tidigare. Sofia fick ringa till mig och be mig komma, när jag mötte de andra vid ingången applåderade han. Och sen tog han mig om axlarna och sa "lilla gumman, blev du suuur nu?" Nädå. Inte. Samma förtjusande person förklarade sedan för sällskapet att det där med feminism, det är bara galenskap. Kvotera in kvinnor på bekostnad av duktigare män, vad är det för sätt, vavava? Att feminism möjligen kan innebära annat än just att kvotera in värdelösa personer på bekostnad av stackars välutbildade kom icke på fråga. Dessutom, fick vi veta, är vi ju "biologiska varelser". Något som det faktum att kvinnor oftare väljer köksgardiner än män bevisar. Nämligen.

I alla fall. Nu är det lov. Bra som fan. Jag har tänt ljus och dricker te. Middag hos föräldrarna ikväll. Jag tar med skolkatalogen och plågar dem tror jag. Och en sjuk grej: jag saknar elevjävlarna.

Av Igeln - 25 oktober 2009 19:18

Nu är det lov. Eller imorgon börjar det. Höstlov. Lärarna har studiedagar i två dagar i och för sig, men bara känslan av att jag inte behöver förbereda något till imorgon gör att jag vill brista ut i lovsång. Typ. (Ursäkta dåliga ordvitsar. Jag är lite trött.) Annars har jag har ätit chips och är mätt. Mår lite illa. Jag som såg fram emot kebabtallriken ikväll. Nu är den inte lika lockande längre. Men nåväl. Lov. Så jävla värt.

Av Igeln - 21 oktober 2009 09:28

Utanför mitt fönster är det helt vitt. Man ser några meter skolgård, sen är det stopp. Det kan finnas vadsomhelst där borta. Eller ingenting. Jag gillar båda tankarna.

Av Igeln - 19 oktober 2009 18:12

Sådärja. Då är jag hemkommen från jobbet, en mulen måndag där personalkonferensen gjorde att jag fick ta 17:26-tåget hem. Dåså. Då har jag omkring tre timmar på mig att känna att mitt liv är meningsfullt även utanför skolan. Sen bör jag vara nedbäddad. Tre timmar. Minus tiden det tar att laga mat. Och äta mat. Och ta en dusch. Och att planera en och en halv lektion i svenska.


Jamen okej. Då är det bara att börja. Jag har ju flera minuter på mig. Go, go, go! Koppla av NU!

Arg
Av Igeln - 17 oktober 2009 19:39


Kunde man titta in genom mitt fönster (kanske klättrat upp för brandstegen och svingat sig av och an?) hade man sett en trött igel nedbäddad i sängen, stirrandes på en dator. Ett fönster ut mot cyberrymden om du så önskar. Det är vad som sker just nu. Bloggeri bloggera. Men vad som skedde nyss var en stor upplevelse. Först tittade jag lite på youtube. Hollies. Look Through Any Window. Sökte på Hollies, klickade på låten lite på måfå. Kände för just den. Och blev kär. Ja, låten har jag ju hört miljontals gånger tidigare, den hör till den tidiga igelhistorien. Men den här videon. Å. Så. Fin. Kolla Allan-leendet där kring 30-40-sekundersstrecket! Åh.


Och sen var det dags för ett kärt återseende. Sex, Chips & Rock n Roll. En miniserie som gick på tv för precis tio år sedan. Nästan i klass med Mitt så kallade liv. Men i Eccles 1965. Och vad kommer som första låt på soundtracket? Kolla själva 50 sekunder in. (Varenda avsnitt är dock värt alla minuter man kan få tag på.)


Men nu: Hollies. Varsågoda.



Av Igeln - 16 oktober 2009 22:45

 …alltid rätt.

…det bra när den får service av någon som gått handelsprogrammet.

…oftast missförstått öppet köp-reglerna.


Imorgon är det Öppet Hus i skolan. Därför sitter jag framför datorn, dricker ett glas vin, äter choklad, leker med youtube och gör tipsfrågor. Hej ledig tid.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards