Direktlänk till inlägg 19 september 2009

Tomma tunnor och fulla iglar skramlar mest

Av Igeln - 19 september 2009 23:26

Misshandel (fysisk) och friskvård (psykisk) på en och samma gång, det är vad jag har ägnat mig åt hittills det här veckoslutet. I fredags morse blev jag iväglurad till Sats för ett cykelpass 6:45. Vid åttatiden kände jag mig fräsch och i fin form. Strax efter lunch stirrade en zombie tillbaka mot mig genom spegelglaset. Jag gick i sömnen senare delen av dagen. Trots trötthet tog jag mig till Katalin för en fisksoppa och ett glas vin och sen svängde jag förbi Kvarnen, handlade ost, frukt, choklad, kex och vin. Romantisk dejt med Maja i vårt kök stod på schemat.


Vin och prat. I kvadrat.


Så mycket prat att jag hade lite ångest imorse för att jag kanske pratat ihjäl Maja eller åtminstone stukat till hennes tålamod med mig. Jag hade en obehaglig känsla att det var hybrisigeln som bjudit till gästabud igår. Igeln som är så jävla snygg, rolig och populär, ni vet. Hon lovade att vi fortfarande var vänner när jag ringde för att kolla, så jag hoppas att det mest är den gamla vanliga dagen-efter-ångesten som härjar.


Så mycket vin så att jag praktiskt taget somnade sittande till slut. När Maja gick hem la jag mig i sängen och somnade i sjöstjärneposition inom två andetag. Vaknade upp vid sex på morgonen, då hade Snippe kommit hem för länge sedan och lagt sig bredvid mig, Assar låg vid mina fötter och mina linser satt fastklistrade på ögonen. Fräscht. Trots detta och det faktum att jag inte drack ett endaste glas vatten under kvällen mådde jag osedvanligt bra när jag vaknade för andra gången, vid tiotiden. Kanske hindrade allt mitt pratande mig från att dricka så friskt som jag trodde att jag gjorde. Kanske var det mest cykelpasset som gjorde sig påmint. Kanske hade jag bara tur.


När jag hämtat mig från fredagens leverne var det dags att ordna till kalas. Misärgränbycentrum. Iklädd grå mjukisbyxor, blekansikte, stökig tofs och mycket missprydande stress (jag smälte in i den övriga omgivningen, vill säga). Men det gick. Vi överlevde. Det blev kalas. Snippe fyller nämligen år imorgon och familjerna har varit här och ätit hemlagad rostbiff och potatisgratäng, blåbärsprinsesstårta (butiksbakad, nån måtta får det vara) och vaniljdrömmar. Magen står i fyra hörn. Och imorgon är det söndag. Yyyyyyyyy. Min stackars kropp.


Förutom presenter gav Snippes familj bort en kasse med svamp. En kasse. Jag kan inget om tillagning av svamp, men jag är bra på att äta det. Tips?


  

 
 
Ingen bild

Martin

20 september 2009 20:32

Som nybliven svampexpert kan jag med säkerhet säga att det är gul trumpetsvamp i kassen. Förväll och frys in om det ska sparas.

 
Ingen bild

hjon

20 september 2009 22:30

Det finns nog de som vet bättre, men jag håller med. Man kan ha lite smör i botten först, men i princip är det allt. Elda på tills det kokat ur, minst halva volymen försvinner nog. Sen frysa och stoppa i på slutet i en risotto eller köttgryta. Eller ha i en paj!

 
Ingen bild

Nina

21 september 2009 20:58

Tack schyrron!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards