Direktlänk till inlägg 19 september 2008

Sålla

Av Igeln - 19 september 2008 18:55

Ibland skulle jag vilja sålla. Sålla bland de människor som finns omkring mig. Vissa vill jag plocka bort för att de gör omvärlden till en sämre, orättvisare plats, vissa för att de bara är rakt av puckade och gör mig irriterad. Människor som måste framhäva sig själva, sina åsikter och ha rätt till varje pris, oavsett om det innebär att man vinner på en oskyldigs bekostnad eller att de bara vinner billiga poäng som egentligen inte finns. Idag har jag råkat ut för båda sorter, och det innan middagstid, lite för mycket för vad jag orkar med en lång fredag fylld av måsten och plikter.

 

Och sen tänker jag att, jaja, men jag kan ju försöka göra saker så bra som möjligt i alla fall. Jag kan ju kämpa för att ge alla samma chans i alla fall.

 

Och jag tänker att jaja, men låt dem vara idiotiska då, det är inget att bry sig om, ingen idé att försöka hjälpa dem att förstå, för de vill inte.


Och så känner jag mig harmonisk en stund. Ler mitt mildaste leende och rullar mina tummar. Andas djupa, lugna andetag, fyllda med friskt syre och känner att världen är rätt underbar ändå.

 

Och sen spricker den fasaden och så sitter jag och håller långa dialoger för mig själv i huvudet så fort det är tyst omkring mig. Dialoger där jag självfallet får sista ordet och mina irritationsobjekt erkänner sig slagna och kryper tillbaka till undersidan av de stenar de kom ifrån.

 

(Å, jag skulle verkligen vilja skriva alla detaljer, alla ord i de samtal jag varit involverad i (både de verkliga och de i mitt huvud) men det funkar ju inte så, det här med Internet och bloggar och så va. Jag vill inte hänga ut någon. Jag får hålla mig till fina fantasier där förutom irritationsobjekten försvinner från min vackra horisont även omvärlden får veta vilken vis och klok person jag är och hur dumma resten är och hur fel de har och gör.)

Arg
 
 
Maja

Maja

19 september 2008 20:22

I know I Know! låtsaskonversationer då man lyckas säga det rätta, det man alltid kommer på i efterhand, har ju skett rätt många gånger i mitt huvud.

http://majaeli

 
Ingen bild

hjon

20 september 2008 13:03

Jag brukar komma på mördande svar på elaka och dumma saker folk kommer att säga, men sen gör de aldrig det. Till min stora besvikelse.

 
Ingen bild

Nina

21 september 2008 01:47

Maja: Ja, och man är ju alltid så jävkla tuff!

hjon: Du är alltid steget före liksom! Du kan ju få jobb som min svar-på-talskrivare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards