Direktlänk till inlägg 25 februari 2008

Skolgång från soluppgång till solnedgång

Av Igeln - 25 februari 2008 18:45

Det går framåt. Idag slog jag alla rekord och tog tåget som gick 6:19. Solen gick upp när jag satt och tittade ut genom tågfönstret och den gick ner när jag satt och halvsov på väg hemåt. När jag gick från tåget på morgonen hörde jag en hackspett. Jag såg den inte (för jag var tvungen att lyssna på en pratglad kollega samtidigt och vågade inte såra hennes känslor med att spana efter hackspettar när hon berättade om Oerhörda Orättvisor) men det kändes fint ändå. Några minuters verklig sol fick jag i mig när jag gick mellan A-huset och D-huset på jakt efter en annan svensklärare. Det var allt. Nu har allvaret börjat på nytt, nu är lovet över. Och efter en ynka måndag känner jag mig helt mör. Nu känns det som att jag har en hackspett i huvudet.


    

En sån här kanske det var? Jag vet inte. Jag tror i alla fall att det är en sån här jag har i huvudet.

 

Det beror nog mest på att jag hade svenska med en klass som varit borta i en dryg månad på praktik. Jag hade glömt bort vilka små, små, barn de kan vara. Ååååååh, jag ville slå på dem, men jag hade ingen pekpinne tillhands. Eller åtminstone tala om, utan att skräda orden, hur otroligt fåniga jag tyckte att de var. Men icke, nej, nej, jag behöll lugnet, åtminstone på ytan. Halva klassen vägrade att genomföra världens enklaste redovisningsövning, de totalvägrade. Små översminkade brudar som inte förstått att de inte går i högstadiet längre, nästan alla av dem. Pep och fnittrade och skrek. Möjligen en eller två som faktiskt tyckte att det var läskigt på riktigt. Mina andra två ettor har fixat det här utan problem, till och med värstingklassen.

 

Usch, det känns så tråkigt att inte riktigt uppskatta en klass. De är inte elaka, de är inte högljuddast, de är inte klassen som skolkar mest, men de funkar liksom inte riktigt. Jag känner att klassrummet blir mörkare när jag har dem. Det är sant, det känns så! Jag har mina lektioner i två olika klassrum, men jag upplever rummen helt olika beroende på vilken klass jag undervisar. Ljuset är annorlunda. Självklart finns det elever i småbarnsklassen som jag kommer väldigt bra överens med, alla är inte hopplösa, vissa är till och med hoppfulla, men klassen som helhet. Nä, nä.

 

Värstingklassen är också småbarn, men de är liksom ärligare småbarn. Rakare, roligare och schysstare, även om jargongen i klassen ofta är helt åt helvete. Men den är åt helvete på ett mer reko sätt. Värstingrått men hjärtligt på nåt skumt sätt. Värstingarna har faktiskt nästan, men bara nästan,  även gått om den "normala" ettan på min lista. De är ofta roligare att ha att göra med, även om de krånglar mer. Värstingklassen består enbart av killar, fjollklassen är nästintill endast tjejer. När jag tänkte på det nyss blev jag rädd, jag tänkte att jag var en sån där skabblärare som alltid föredrar killar oavsett, men sen kom jag på att min absoluta favvoklass faktiskt är en tjejklass. Deras klassrum är alltid ljust. Puh.

 

Nu ska jag smälta den här måndagen. Jag och Assar har pussats lite, och det var trösterikt, men nu är han ute och gör en massa ärenden. Kanske släpar jag mig också ut till affären och handlar nån slags mat, men förmodligen inte. Förmodligen blir det frysrensning, varm dusch, tv och tidigt, tidigt i säng. Jag är inte med de tuffa barnen som tittar på Queens of the Stone Age ikväll.

 
 
celina

celina

26 februari 2008 21:22

Det här kanske låter konstigt. Men jag tycker att soluppgångarna på Upptåget är de bästa! Kanske för att det är typ de enda soluppgångarna jag har sett de senaste åren, men i alla fall. Det är så fint när tåget precis åkt ut från Gamla Uppsala och man ser solen gå upp bortanför fälten. Nu blir jag Skutskärsnostalgisk!

http://celina.blogg.se

 
Frida

Frida

26 februari 2008 21:25

1. Hackspettar (fyfan, skumt ord att skriva, har nog aldrig skrivit just hackspettar på en dator tidigare) får mig att minnas min lågstadietid när vi fick gå ner i källaren och kolla på UR:s fågelfilmer varje tisdag(?) klockan typ 9.50 Sen fick man rita och skriva om den fågel man sett på tv. Haha, det var tider det!

2. Högljudda tonårstjejer. Jag fattar inte hur ni lärare står ut. Det är fucking ofattbart beundransvärt vilket tålamod ni lyckas frambringa! Finns det nåt här i världen som får mig att lacka ur å det grövsta, så är det att tvingas dela buss/tunnelbanevagn med högljudda fnittertippiga tonårstjejer. Jag vill mörda. Kan bara tänka mig hur alla damer i kategorin 70+ känner inombords. Man får hoppas för deras skull att de är lite döva.

http://vad-frida-sa.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nina

27 februari 2008 08:53

Celina: Nej, det låter fullständigt vettigt! Jag håller nog med! Det kan säkerligen ha att göra med att man passerar ett gäng bra soluppgångsfält på resan. (Och att man för en gångs skull inte sover eller stressar, utan hinner titta ut genom fönstret.)

Frida:
1.Fåglar Åh, vad mysigt det lät! Jag vill också lyssna på fåglar och rita av dem. Och plocka löv och skriva dikter och sånt. Jag minns inte att min klass fick lyssna på fåglar i lågstadiet, däremot minns jag att jag ritade en stare som jag blev mäkta stolt över. Den var jättefin!

2. Jag fattar inte heller hur jag står ut. Det är lätt värsta sortens elever. (De verkar dock växa till sig något, de allra värsta är ettorna.)Jag knyter näven i fickan. Tur att det finns bullriga busar som väger upp då, haha... Ehrm.

 
Ingen bild

Spov

27 februari 2008 18:02

Tjejer som PIPER är kanske det värsta.

 
Ingen bild

Nina

27 februari 2008 21:05

Tove: De är inte bra alls, men snäppet värre är nog tjejer som skrattar hysteriskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Igeln - 21 juni 2010 21:25

Sitter pa ett internetcafé i Porto, en mycket lustig stad i Portugal, som for ovrigt ar favvolandet hittills. Vi sokte upp solen efter att nastan ha regnat och blast bort i Frankrike, ett land fyllt av engelsksprakighetsvagrare, ondsinta vakter som s...

Av Igeln - 16 juni 2010 11:23

Jag har ju mer eller mindre (typ ofrivilligt) tagit semester från bloggandet den senaste tiden - för mycket jobb och påföljande trötthet och matthet har gjort att jag inte orkat vara kreativ, inte velat formulera ord till en text. Det har varit för m...

Av Igeln - 7 juni 2010 21:30


      Då var det över alltså. Nu har mina hjärtan tagit studenten. Mina hp-hjärtan och mina el-hjärtan. Och alla andra fina.   Och det är ungefär så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag är sur och tvär och trött. Och har gråtit fl...

Av Igeln - 31 maj 2010 22:17


Ovan ser du en lärare i betygsättartider. Idag rapporterade jag in dem. Betygshelvetena. Ungefär lika många MVG som IG, men flest G. Förkylningen har kommit som ett brev på posten fullt av mjältbrand. Hinner inte med nåt, inte blogga, inte so...

Av Igeln - 24 maj 2010 23:06

Jag är upptagen. Rättar uppsatser, jagar elever. Räddar de betyg som räddas kan och sitter i möten resten av tiden.   Liv, det är nåt jag tänkte återta efter den 11:e. Nej 7:e. Då ska ettornas och tvåornas betyg vara satta. Treorna nu på måndag. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards